Redan i samband med valet av platsen för Lindbäcks nya produktionsanläggning var logistik av volymer en viktig del i beslutsunderlaget. Valet föll på Haraholmen i Piteå där närheten till Piteå Hamn och möjligheten till båttransporter vägde tungt. Produktionen har nu varit igång i åtta månader och denna vecka har Lindbäcks skeppat den första omgången volymer med båt.
– Vi har lastat och skickat iväg 85 volymer ner till Lund. Båttransporter är ett utmärkt komplement till biltransporterna och därför gör vi nu ett första test, säger Lars Wallgren, logistikchef.
Lindbäcks har haft ett nära samarbete med ShoreLink, Piteå Port & Hub samt Copenhagen Malmö Port. Ambitionen att skeppa volymer har funnits under en längre tid men det var först nu som det kändes ekonomiskt och miljömässigt hållbart.
– Att nyttja sjöfarten för inrikes transporter är ett måste för att avlasta både väg och järnväg i Sverige, som har en av Europas längsta kuster. Vi är glada att Lindbäcks valde Haraholmen, Piteå, för sin nya fabrik så att det är lätt att nyttja sjöfarten för deras gods. Det här projektet är ett bra steg för framtiden för att öka sjöfarten från regionen, säger Ulrika Nilsson, VD Piteå Port & Hub.
– Det här är ett test än så länge men det finns flera fördelar med att få transporter med båt att fungera. Dels är det bra att minska belastningen efter vägarna och använder vi fartyg som går lastade i retur söderut istället för att gå tom kan vi räkna hem det även i miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger Lars Wallgren.
Ann-Charlotte Halldén-Åkeson, Key Account Manager på Copenhagen Malmö Port AB är också positiv till det nya samarbetet med Lindbäcks.
- För oss är det riktigt spännande att ingå i det här samarbetet och kunna stödja den här typen av godsflöden. Att skicka gods från norr till söder via sjöfart är både hållbart och effektivt. Malmö ligger strategiskt bra till både för transporter vidare ut i Europa men även som regional knutpunkt med korta närtransporter. I just det här fallet ska godset vidare till Lund.
Susanne Jangdal, VD för ShoreLink, som är operatör i hamnen i Piteå är mycket nöjd över samarbetet mellan alla parter och ser det här som ett bra test.
– Det nya godsslaget ställer höga krav på god logistik och effektiv hantering i hamnen i Piteå, då vi samtidigt har stora projekt såsom vindkraft och vår ordinarie linjetrafik. Något jag är övertygad om att vi klarar av med den erfarna och kompetenta personal vi har, säger Susanne Jangdal, VD ShoreLink.
Transporten är den första av två lastningar. Första transporten med 85 volymer och den andra med 90 st. Volymerna ska användas för att bygga Sagoeken, ett projekt med 175 lägenheter i Lund som Lindbäcks bygger åt Stiftelsen AF Bostäder.