Speciell kombination av last i skeppning från Skelleftehamn

blue sea

2021.10.21

Sedan en tid trafikerar rederiet Wallenius Sol regelbundet Port of Skellefteå, med leveranser till och från Skellefteå. Den här veckan har vi i gott samarbete med dem och Norra Timber, Träfraktkontoret samt Hapag Lloyd sett till att returlasten blev mer kostnadseffektiv och även mer hållbar.

- Gods ankommande Northvolts fabriksetablering kommer på rullande RoRo trailers och i containers, det gäller att hitta en returlast som passar bra, säger Ola Isaksson säljchef vid ShoreLink. Om det inte finns någon returlast till dessa containers går de tomma vidare till kontinenten och Asien. När returen nyttjas blir det mer kostnadseffektivt för alla inblandade och mer hållbart i längden, eftersom annars skulle returgodset transporterats på annat sätt.

I tisdags ankom fartyget Jutlandia Sea till Skelleftehamn, som förutom gods i containers från Hapag Lloyd var lastad med maskindelar. När lasten lossats och alla containers tömts startade jobbet på onsdagen med att lasta (stuffa) några containers med sågade trävaror från Norra Timber. Dessa skeppas för vidare export med hjälp av Träfraktkontoret till Europa och Asien.

Just denna gång skedde stuffningen på ett mer manuellt sätt där en hjullastare för in virkespaketet i containern. Men redan i november är målet att ha en ny loading plate på plats som automatiserar stuffningen.


- Förutom en ny loading plate gör vi ytterligare investeringar för att möta upp den efterfrågan som nu kommer, berättar Ola Isaksson. Dessutom är vi sedan tidigare även igång med att installera SawInfo för att digitalisera sågverkens varuflöde ytterligare.

 

På bilden från vänster: Ola Isaksson, ShoreLink; Robin Holmbom, Bengt Johansson och Ulf Johansson samtliga Norra Timber. Längst till höger Carl Wiking Träfraktkontoret. 

 

Läs mer om digitaliseringen med SawInfo här.